nk kongsi sikit...

hehehehe..cam suspens ja kn tajuk ni..actually bukan nak kongsi pape pon..fakta ni pon saya cilok daripada majalah*agak-agak kena bayar royalti x kat majalah ni.opsssssssss..rasanya berguna gak kalau saya post pasai benda alah ni..xsalah kan kalau kita berkongsi ilmu..

dalam kita tak sedar otak kita juga perlu nutrisi kerana kekurangan nutrisi otak seperti multivitamin, asid amino dan mineral sangat mempengaruhi daya maksimum otak yang akhirnya juga mempengaruhi stamina tubuh..antara faktor yang menyebabkan kerosakan otak adalah:

1. Tidak bersarapan
-pastinya ramai antara kita yang memandang remeh pengambilan sarapan..rupa2nya pengambilan sarapan di pagi hari dengan makan nasi (berkarbohidrat tinggi) membuat tubuh mendapat glukosa yang cukup melalui darah, glukosa dialirkan ke otak sehingga otak dapat bekerja secara optimum..actually saya sendiri pon kurang makan nasik.hehehe

2. Makanan berlebihan
-makan yang berlebihan akan membuat glukosa menjadi lemak tepu yang akan membebani pembuluh darah otak dan dapat melemahkan kerja otak kerana kurang mendapat oksigen dan glukosa yang segar..makan berlebihan pon boleh jadi gemuk tau.huhuhu

3. Rokok
-bagi sesiapa yang merokok dan sering menjadi mangsa terhidu asap rokok boleh mengakibatkan sel-sel otak terbakar dan dapat menjadi salah satu penyebab penyakit Alzheimer so sapa2 yang merokok tu blaja la untuk berhenti tabiat dan sapa2 yang sering menjadi mangsa terhidu asap rokok 2 baik jauhkn diri anda..

4. Penggunaan gula berlebihan
-mengambil gula buatan(gula pasir,gula merah, madu) secara berlebihan dapat mengganggu penyerapan protein dan nutrisi sehingga otak tidak berkembang dengan sihat..selain itu pengambilan gula yang berlebihan juga boleh menyebabkan penyakit kencing manis..

5. Pencemaran udara
-otak adalah penggunaan oksigen terbesar dalam badan manusia. pencemaran udara menyebabkan pengurangan bakal oksigen ke otak dan keaktifan otak.

6. Tidur berlebihan
-tidur sangat baik untuk mengisyaratkan kerja otak, namun bila berlebihan (masa tidur yang panjang) menyebabkan sel-sel otak mati, terutama jika kita tidur dalam keadaan menutup muka, maka otak lebih banyak menerima karbonoksida dan akan merosakkan otak.hal ini ditujukan untuk diri saya sendiri yang memang kuat tido pon so lepas ni kena kurangkn la.huhuhu..*kalau setakat ubah gaya tido ja ok x??hehehe

7. Jarang berfikir
-jarang berfikir bererti jarang menggunakan otak, maka akan melemahkan kemampuan otak kerana otak tidak berkembang(tidak bekerja dengan optimal) dan dapat menyebabkan kebodohan. Tumbuh kembang oatk juga dapat dipengaruhi melalui pendidikan secara emosi..

itu saja yang ingin saya kongsikan bersama kwn-kwn wat kali ini..hop fakta saya ni dapat membantu pape yang patut la.hehehehe..

2 comments:

Gieyana October 13, 2009 at 5:11 PM  

thks for sharing yer..

hmmm..kt gula berlebihan tue..nasib baik kitaorg mmg x suka manis..so selamat!

yg tido byk tue yg jem sket tue...kalau weekend suka jer membuta..kekeke

Yati Lee October 14, 2009 at 7:51 AM  

gieyana~

sama la kita..pantang nmpk bantal..mata pon mula nk layu.huhuhu..

..Tuan Rumah..

My photo
Menjalankan bisnes online menjual barangan Tupperware Brands yang sangat menarik pada harga yang berpatutan..jika ada yang berkenan di hati dapatkannya dengan segera..kami sedia menerima tempahan..

..Followers..

..Jom Sembang..


ShoutMix chat widget

..Award..

..Award..